skip to main content
12. december, 2017

Én process ad gangen

Gradient effekt
En process ad gangen under et digitaliseringsforløb

Indsigter fra: Mikkel Madsen

Som udvikler & partner i Crafthouse Digital, ved jeg, at det ofte kan virke som et umuligt projekt at få moderniseret og optimeret deres forretningskritiske systemer. Der arbejdes ofte i gamle teknologier og det er virksomhederne udemærket klar over. Problemet ligger ofte i, at de gamle systemer er blevet så integreret en del af virksomhedens eksistens, at systemerne næsten kan betragtes som virksomhedens bankende hjerte. Denne vitale del af virksomheden er man som ejer selvfølgelig ikke begejstret for at overlade i hænderne på fremmede.

Virksomhederne er ofte klar over de overflødige processer og den besværliggjorte arbejdsgang som er forbundet med gammel teknologi, men tanken om et nyt system er på ingen måde aktuelt, da det både er tidskrævende, dyrt og risikofyldt.

En enkel, effektiv og øjeblikkelig måde hvorpå de problematiske processer kan løses, er ved at optimere og effektivisere der hvor det er muligt her og nu, samt ved at opdele de problematiske processer og fokusere på dem alenestående. Ved at starte med et led i systemet, kan man hurtigt dække et behov, se hinanden an som samarbejdspartnere samt styre både budget og eksekveringen.

Hvis virksomheden mærker en effekt ved de nye tiltag, kan man jo oplagt rykke videre til det næste problem i systemet. Derved vil man over en længere periode gennemgå en mindre digitalisering. Ved at håndtere processerne gradvist, vil IT leverandøren også opnå større indsigt i kundens forretning og vil være bedre rustet i at vejlede og rådgive kunden om indgreb i systemet. Et andet plus ved denne tilgang er, at kunden sikrer sig uafhængighed af IT leverandøren, da indgrebene holdes til enkelte indgreb i stedet for et helt system skal implementeres.

En Real Life Case

For at tage udgangspunkt i en Real Life Case, vil jeg referere til en løsning som min virksomhed, Crafthouse ApS, udførte for Dansk Cater, moderselskabet til AB Catering.

Hos Dansk Cater oplevede man, at vare informationerne som deres kunder arbejdede med og var dybt afhængige af på daglig basis, var struktureret på en uoverskuelig måde, som gjorde det besværligt for kunderne at finde præcis de informationer de søgte.

Som ny leverandør af digitaliseringstjenester til Dansk Cater, startede vi ud med denne mindre løsning, på denne måde kunne vi hurtigt føle hinanden an. Vores løsning gik ud på at synliggøre, simplificere og inddele informationerne struktureret ved hjælp af design, således at brugerne nemt kunne navigere i data uanset om tilgangen til vareinformationerne var fra smartphone, tablet eller desktop.

Derudover tilføjede vi en ny ekstra funktion som gjorde det nemt for brugerne at udskrive præcis de informationer de havde behov for. En brugervenlig ekstra funktion som vi ikke havde overvejet, havde det ikke været for den indledende sparring og indsigt i virksomhedens arbejdsgang. Foruden giver det muligheden for Dansk Caters' kunder at sparer på printudgiften.

Nedenfor vises eksempler på før/efter indgreb.

Før indgreb: Rodet visning af data Efter indgreb:

Ideen med at varetage “én proces ad gangen” er, at virksomheden kan bearbejde en lang række problemer, et skridt ad gangen. Ved at lade kunderne styre prioriteringen af processerne, opstår der en øjeblikkelig behovsdækning og derudover vil virksomheden, proces for proces, gennemgå en digitalisering, i et tempo som alle kan følge med på.

Hos Crafthouse er vi altid klar til at rådgive om IT løsninger og digitalisering. Har du spørgsmål til artiklen eller lignende emner, så føl dig endelig velkommen til at kommentere eller skriv direkte til mig.

OBS!

Vi kan se du bruger IE10 eller lavere

Internet Explorer 10 eller lavere er forældet og Microsoft leverer ikke længere sikkerhedsopdateringer til disse versioner. Af denne grund understøtter vores hjemmeside ikke længere disse versioner. Vi anbefaler på det kraftigste at opdatere eller installere en anden browser. For at kunne tilgå vores side, skal du anvende en anden browser eller IE11.

Klik her for oversigt over browsere

Crafthouse ApS - digitalt bureau
+45 81441337